Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
31
Poplatky obci Nemotice
1
Poplatky obci Nemotice
2
Poplatky obci Nemotice
3
Poplatky obci Nemotice
4
Poplatky obci Nemotice
5
Poplatky obci Nemotice
6
Poplatky obci Nemotice
7
Poplatky obci Nemotice
8
Poplatky obci Nemotice
9
Poplatky obci Nemotice
10
Poplatky obci Nemotice
Záhumenky
11
Poplatky obci Nemotice
Dovolená účetní a matrikářky obce
Záhumenky
12
Poplatky obci Nemotice
Sběr železného šrotu
Dovolená účetní a matrikářky obce
Záhumenky
13
Poplatky obci Nemotice
Divadlo
Dovolená účetní a matrikářky obce
Záhumenky
14
Poplatky obci Nemotice
Dovolená účetní a matrikářky obce
Záhumenky
15
Poplatky obci Nemotice
Dovolená účetní a matrikářky obce
Záhumenky
16
Poplatky obci Nemotice
Uzavření pošty Nemotice
Záhumenky
17
Poplatky obci Nemotice
Záhumenky
18
Poplatky obci Nemotice
Záhumenky
19
Poplatky obci Nemotice
Záhumenky
20
Poplatky obci Nemotice
Záhumenky
21
Poplatky obci Nemotice
Svoz komunálního odpadu v době velikonočních svátků
22
Poplatky obci Nemotice
23
Poplatky obci Nemotice
24
Poplatky obci Nemotice
25
Poplatky obci Nemotice
26
Poplatky obci Nemotice
27
Poplatky obci Nemotice
28
Poplatky obci Nemotice
29
Poplatky obci Nemotice
30
Poplatky obci Nemotice
1
Poplatky obci Nemotice
2
Poplatky obci Nemotice
3
Poplatky obci Nemotice
4
Poplatky obci Nemotice
Drobečková navigace

Úvod > O obci > Hlášení, aktuality > Tip na výlet - Výstava Knížata z Lichtenšteina

Tip na výlet - Výstava Knížata z Lichtenšteina



Datum konání:
28.6.2023
Datum ukončení:
28.1.2024

Knížata z Lichtenštejna. Páni země opavské a krnovské

                                                                          recenze výstavy

Mezi aristokratickými rody zemí Koruny české nejvíce rozporů vzbuzují Lichtenštejnové. Diskuse o konání královského místodržitele Karla I. z Lichtenštejna v raně pobělohorské době i konfiskaci lichtenštejnského majetku dle tzv. Benešových dekretů v roce 1945 a lichtenštejnskou stranou vyvolaných soudních sporech (pro Lichtenštejny neúspěšných) mnohdy provázejí „vášně“, avšak v „půtkách“ zaniká nestranné posouzení dějinné úlohy Lichtenštejnů, neboť je dokazatelné, že jejich panství Lednice a Valtice (ve vlastnictví od středověku) byla do roku 1920 územím Dolních Rakous. Dále je zřejmé, že první nositel knížecího titulu v zemích Koruny české Karel I. z Lichtenštejna konvertoval ke katolictví v době předbělohorské a část svého majetku nabyl sňatkem s Annou Marií Šemberovou z Boskovic. Rok 2023 je výročím získání Opavského (1613) a Krnovského (1623) knížectví Karlem I. z Lichtenštejna a ve Slezském zemském muzeu v Opavě se koná výstava Knížata z Lichtenštejna. Páni země Opavské a Krnovské.     

Obsáhlá expozice vyplňuje prostory v přízemí muzejní budovy. Uspořádána je chronologicky a zároveň tematicky – to umožnuje  společenskou roli i mecenát Lichtenštejnů posoudit v plném rozsahu. Instalace obsahuje obrazy, sochy, listiny, kresby, grafiky, heraldické památky, knihy, zbraně, textilie, mince či předměty denní potřeby. Příběh lichtenštejnského vlastnictví Opavska a Krnovska (nepřímo i dalších regionů Moravy a Čech) je „vyprávěn“ počínaje Karlem I. z Lichtenštejna, jeho potomky a předměty s nimi souvisejícími – právní rámec zastupují např. listiny o udělení Opavského a Krnovského knížectví v léno či písemnosti spojené s výkonem moci Janem Adamem Ondřejem z Lichtenštejna ve vztahu ke stavům obou knížectví a jejich úředním strukturám reprezentovaných ukázkami heraldické výzdoby erbovní galerie bývalé stavovské sněmovny v opavském minoritském klášteře. Obrazové portréty a fotografie přinášejí vizuální podobu rodových příslušníků – od Karla I. z Lichtenštejna až po Jana II. z Lichtenštejna, mecenáše a donátora Slezského zemského muzea v Opavě i jiných kulturních institucí. Válečné časy, kdy žil Karel I. z Lichtenštejna, jsou připomenuty unikátně dochovanými bojovými prapory, např. Adama Václava Těšínského. Obsáhle je pojednáno o církevním mecenátu Lichtenštejnů (poutní kostel Panny Marie Sedmibolestné a Povýšení svatého Kříže na Cvilíně - jeho historii, výzdobě i následné tradici poutí je věnován samostatný prostor výstavy) a doméně lichtenštejnského podnikání - lesnictví (vznik lovecko-lesnického muzea na zámku v Úsově) i s ním související myslivosti. V expozici je také vystaven soubor cenných lichtenštejnských ražeb, ale více měla být vysvětlena účast Karla I. z Lichtenštejna na řízeném ekonomickém úpadku země, kdy byl, jako člen pobělohorského mincovního konsorcia, odpovědný za znehodnocování peněz, na kterém se obohatil. V dějinných souvislostech je ovšem objektivně posouzena pozitivní úloha následujících generací příslušníků rodu v péči o majetek i rozvoj Opavska a Krnovska (nepřímo i dalších regionů Moravy a Čech), např. filantropická činnost hraběnky Marie Eleonory Harrachové roz. z Lichtenštejna, majitelky panství a zámku v Kuníně, kde se v zámecké škole vzdělával i budoucí historik František Palacký.

Výstava je doplněna (mimo expozici) informacemi o dějinách Slezského zemského muzea v Opavě, neboť bylo postaveno na místě v 19. století zbořeného opavského zámku Lichtenštejnů a na pozemku věnovaném jeho významným donátorem knížetem Janem II. z Lichtenštejna. Od smrti knížete Jana II. z Lichtenštejna v roce 1929 se odehrálo mnoho událostí, které ovlivnily přítomnost a vazby Lichtenštejnů k zemi, kde dříve vlastnili majetek. Současný panující kníže Hans Adam II. z Lichtenštejna se jako zapůjčitel čtyřiceti exponátů i finančním příspěvkem podílel na uspořádání výstavy Knížata z Lichtenštejna. Páni země opavské a krnovské a tím navázal na svého předchůdce Jana II. Výstava je koncipována na odborné úrovni, která odpovídá jejímu mimořádnému významu a potvrzuje skutečnost, že Lichtenštejnové byli ve stavovské i občanské společnosti obyvateli zemí Koruny české a posléze Československa pouze v sepětí zemském, nikoliv národnostním.

Výstava Knížata z Lichtenštejna. Páni země Opavské a Krnovské – autor: Ondřej Haničák, koordinace: Denisa Hradilová, odborná spolupráce: Irena Korbelářová, Johann Kräftner, Karel Müller, Arthur Stögmann, Michael Schweller – Slezské zemské muzeum v Opavě ve dnech 24. 5. 2023 – 28. 1. 2024

Autor textu: Stanislav Vaněk